السبت، 20 نوفمبر 2010

تجربة شخصيه - لاصداقة بعد اليوم

بجد ويمكن من المرات القليله التى اتناول فيها تجربه شخصية ولكنى اراها مهمة وانا لااخجل من اى تجارب شخصية ولكنى بصراحه مصدوم صدمة عنيفة فقررت اكتب عنها وهى تبدأ بسؤال ، هل هناك الأن صداقة يمكن ان تسمى صداقة حقيقية ؟ او صداقة حميمة ؟ بصراحة تجربتى الشخصية تثبت عكس ذلك فصديق لى استمرت صداقتنا نحو ثلاثون عاما ، نعم ثلاثون عاما بداية من فترة الجامعة يعنى من عام 1981 واكتشفت بعد كل هذا المدة وكل الأحداث التى مرت علينا والصدمات سواء العاطفية او العملية التى كنا نواسى فيها بعضنا وايام جميلة واخرى كئيبة وبعد كل هذا اذا به يبيع كل هذه العشرة وهذه الصداقة فى لحظة واحدة تخيل فيها اننى لم ادافع عنه فى مشكلة شخصية تسبب هو فيها مع اسرته ورغم ان هناك ظروف واحداث اكبر واقوى الا انه لم يتراجع عن موقفه وظل مقاطعا اياى منذ عودتى من الكويت اى منذ نحو عام ونيف الأن ودون الدخول فى تفاصيل الا اننى وبشهادة كل من يعرفوننا فانى بعون من الله قد تسببت فى استقراره الأسرى الحالى ولكن هيهات هيهات ، ورغم المثل القائل " اللى يبيعك بيعه " الا اننى فعلا صدمت صدمة عنيفة من موقفه تجاهى وتجاهلى حتى فى اوقات محنتى بعد عودتى من الكويت نعم قالها الإنجليز الصديق الحق هو الصديق وقت الشد.
ان مايحزننى حقا اننى لم استطع الحكم عليه من زمان او فى قول اخر اننى اكتشفت اننى ......... ر( واعتقد كلكم فهمتم الكلمة )
ونصيحتى لكم جميعا ان لاتندفع فى صداقة تعتقد فيها ان هذا الصديق هو الملاذ والمعين فلايوجد حاليا فى قاموس الإنسانسة معنى للصداقة سوى المصلحة .

هناك 6 تعليقات:

AM.SA.CHANNEL يقول...

اليوم حصل لي موقف مع أقرب المقربين من صديقاتي، موقف غريب جدا، حتى أنني لا أعرف لماذا قامت بذلك ؟؟ رغم أنه لم يضرني و لا يضرها، لكن هذا الموقف كأنه إشاره لي ..
لكن ما يحززني أن قلوبنا تعلقت بهم كثيرا ..

و كان الله في عونك يا أخي العزيز..
و مثل ما قلت الكثيرون الآن بينهم صداقة مصلحه نادر ما تلقى الصديق، لكن الصديق الصدوق موجود و الحمد الله إكتفته بعد 30 سنة مش 50 سنة ههههههه لكن هذه عشرة طويلة بعد 30 سنة ..
بالعكس إنت مش غبي و لا حاجة .. دي تجربه عشتها، و عرفت فايدتها و الفائدة المهمة هي " أن لا تندفع في صداقة تعتقد فيها أن هذا الصديق هو الملاذ و المعين " و ان شاء الله تكست واحد أحسن منه

Mona يقول...

لا كده حأزعل منك علشان أنت عارف ومتأكد أنه لسة فيه صداقة وأنسانية وعمرنا الذى أصقلته التجارب يشهد بذلك أنت بس تحت تأثير الصدمة - مش معنى أننا نكتشف خيانة شخص أو رعونة أخر أننا نحن المخطئين لا على الأطلاق - بس أنا أتعلمت حاجة حلوة أن مش بالضرورى أصدقاء العشرة الطويلة هم دول الاصدقاء الحقيقين ومش صح أننا نربط حياتنا ونضيق الدائرة عليهم بل بالعكس على مدار سنوات العمر لازم نعرف ناس أكتر وناس تانية والصداقة مش بالعمر وعدد السنوات لا - ممكن ناس تكون تعرفهم من فترة صغيرة يطلعوا جدعان أكتر وده الى أتعلمته من 2 سنة لما قعدت من الشغل صديقات سقطن من نظرى وصديقات جدد ظهرن فى حياتى أكثر أخلاصا وحبا وجدعنة -

تحياتى ياهشام

nor يقول...

عزيزي الاستاذ هشام
لا اتفق معاك ابدا
فما زال الخير في و في امتي ليوم الدين صدق رسول الله
احيانا ما تخيب ظنونا ببعض الادصدقاء و لكن ما زالت هناك صداقيه حقيقيه و الا فما الجنه بدون ناس
تحياتي و انش اء الله تخرج من الازمه دي باصدقاء احلي و احلي
و اتشرف باعتبراك صديق علي الرغم من معرفتنا البسيطه
كل سنه و انت طيب
و احب دايما تزورني في مدونتي

Seema* يقول...

الناس للحين فيهم الخير
ما عليه أخوي ما كانت غلطتك لو خدعت بصداقة مزيفة. الحمدلله اللي انكشف على حقيقته. الله يعوضك بشخص أحسن منه.
:)

حازم النبراوي يقول...

انا لا اتفق معاك ان مفيش اصدقاء فى زمانا ده

وبالنسبةلتجربتك ولصداقتكم اللى استمرت 30 سنة

(اعتقد) ان الموقف اللى صديقك زعل بسببه كان بسبب (انه مافهمش 0 أو فهم غلط ) انت اخذت الموقف ده ليه

ممكن لو شرحت له يفهم

يا هشام العمر مفهوش كتير 30 سنة

علشان نضيع منهم 30 كمان ندور على صديق جديد

حاول تتواصل مع صديقك وتتفاهم معاه وفهمه سبب وقوفك واتخاذك للموقف ده

واكيد هو هيفهم ان شاء الله

اما موضوع انك تكتشف بعد 30 سنة ان الصديق مش وفي فانا بردوامش معاك

لان اللى كنت بتستريح معاه 30 سنه مش ممكن يتغير فى لحظة ويصبح عدو

الموضوع كله (اعتقد ) انه سوءتفاهم حصل بينكم وقله كلامكم خلال الفتره دى هى اللى زودت المشاعر السيئه دى عندك وعنده

جرب تتكلم معاه وان شاء الله مش هتندم

اسف على الاطاله

تقبل تحياتى

Hesham يقول...

الى كل الأصدقاء
اشكركم جزيل الشكر على الردود الجميلة التى اعطتنى انطباعا ان الصداقة مازالت موجودة وان كنت مازلت متأثرا بما حدث معى الا انه يجب ان اظل مقتنعا ان الحياه مازالت تحتمل جميع العملات الجيد منها والردئ وطبقا للمبدء الإقتصادى ان العملة الرديئة تطرد العملة الجيدة ولكنى سعيد جدا بكم

اصدقائى الاعزاء

شكرا لزيارتكم لمدونتى تمنياتى ان تحوز إعجابكم دائما واتمنى المزيد من تعليقاتكم سواء من يتفق معى فى الرأى أو يختلف وطبقا للمقولة المشهورة شكرا لمن قال نعم وشكرررررررا لمن قال لا ( والحدق يفهم )