الاثنين، 13 يوليو 2009

الغربه - بس المره دى مش غربتى

الغربه موضوع اعتقد أن كثير من الأصدقاء قد يرون انى قد تناولاه فى قصائد كثيره وكلام كثير قد يجعل البعض يمل من هذا الموضوع ولكن انا اتناول هذا الموضوع هذه المرة مش غربتى انا ولكن غربتنا كلنا مع انفسنا ومع اوطاننا .
ومادفعنى للكتابه مجداا انى قد وجدت بعضا من المدونين يتناولون هذا الموضوع ولكن يمكن بصورة اكثر قسوة مما تناولته انا ولهذا فانى اليوم لن اتكلم عن الغربه ولكنى سأحلل لماذا الغربه ؟ وهل الغربه هى فقط ان تترك اهلك ووطنك وتسافر بعيدا ام ان الغربه قد تكون فى الوطن ذاته بل وفى المنزل ويمكن فى حجرتى الصغيره ؟
دعونا لانسترسل فى كلام مسهب قد يطول ويتوه منا المعنى والغرض ولهذا سأحلل لكم فى نقاط من وجهة نظرى طبعا لما اصبحنا جميعا نشعر بشعور الوحده والغربه
1- غياب القدوة سواء داخل المنزل او خارج المنزل وبما يعنى انفصال الفرد عن الهدف او بمعنى اشد شمولا عدم وجود هدف فى حياه الأنسان يعنى ( لو نجحت ايه اللى حيزيد عليه ولاحاجة / لو اشتغلت ايه برضه الفايده استنى اخر الشهر قرشين واخلى اللى يسوى واللى مايسواش يتحكم فيه وليه ؟/يعنى افضل اشقى واتعب وغيرى بيلهف الملايين بلا حاسب ولاضابط يحاسبه ) امثله عما يجول بخاطر البعض .
2- طغيان المشاكل الماديه وانشغال الناس بلقمة العيش كما يقولون كرس معها تراخى الروابط الإجتماعيه ثم رويدا رويدا انسحاب من الحياه الإجتماعية المحيطه واخيرا العيش فى جزيره منعزله وهى من البيت للشغل ومن الشغل للبيت طيب فين الأهل فين الأصدقاء فين الجيران كل واحد فى حاله مشغول بهمه وهم عياله .
3- عدم توافر وسائل الترفيه التى تجمع شمل الأسر مثل الماضى كان زمان الناس بتتجمع فى بيوت بعض علشان يسمعوا ام كلثوم سهره تمتد بالساعات الرجال حول الراديو يسمعون والنساء كذلك ويأكلون سويا وينسجمون مع آهات سيده الغناء اليوم حيتلموا حوالين مين تامر حسنى دا اقصى اغنيه ليه 3 دقائق وبعدين النفس بيقطع يبقى الفن اصبح مثل ساندوتش الهامبورجر الخفيف يملى البطن دون افاده .
4- انتشار القنوات الفضائية بصورة عشوائيه وتمثليات وافلام وبرامج هايفه وبرامج هامه وناس بتشتم بعض وناس بتغنى على بعض وبتغنى علينا مما جعل كل افراد الأسره المتوسطه حتى بيكون عنده تليفزيون فى حجرته اللى غاوى كوره يفتح قناه رياضيه واللى غاوى افلام يفتح قناه افلام وهكذا يبقى البيت الواحد فيه3 تلفزيون كل واحد على حاجة مفيش نقطة تجمع للأسره عكس زمان الاسره كلها حوالين تليفزيون واحد قناه واحده برنامج واحد بيلم الناس مع بعض.
5- انتشار الانترنت ايضا ساهم فى تكريس الغربه والوحده ممكن تلاقى الواحد يمكن بيفتح الأنترنت والى من 12 الى 14 ساعه فى اليوم لوحده طبعا لن اتكلم عن ماذا يشاهدون فليست الأنترنت شيطان فقط بل ايضا ملاك ولكن مااقصده انها جذبت الشباب بعيدا عن المجتمع الأسرى المحيط
6- وعلى صعيد اخر فكما ان قلة الموارد والفقر تشكل بعدا هاما فى هذا الأمر نجد ايضا الغنى ولاسيما فىى المجتمعات ذات الدخول المرتفعه ومع انفصال شبابها عن القدوه والهدف بحيث انهم يشعرون ان تلك البلاد ماهى الا ماعون نقدى فقط دون روابط دون هدف مجرد دوله فيها نخبه حاكمة وكثرة محكومين لايوجد رابط بينهم هؤلاء فى وادى والاخرون فى وادى اذا اين الأنتماء وبالتالى نجد شباب هذه الدول لا اقول يفتقد الأنتماء وانما اقول يبحث عن الانتماء فهو يحب بلده نعم ولكنه لايعرف كيف يترجم هذا الحب الى عمل فلاهدف ولا احد يمسك بيده لتحقيق الهدف .
هذا فى رأى على وجه العموم سبب الغربه النفسيه ليس فى مصر فقط ولا الدول العربية فقط وانما فى العالم اجمع ستجد ذات المشاكل وذات الوحده تجلس على مقهى فى شارع ايجوار رود فى لندن( على سبيل المثال وانا هنا اقصد هذا الشارع تحديدا لانه شارع المصريين والعرب فى لندن ) تجد كل واحد فى حاله منضده فيها 4 كراسى يجلس عليها واحد فقط
اما وامتنا العربيه فحالها حال فرغم وجود اهداف يجب ان تتحقق واحلام لم نسعى لتحقيقها وروابط ووشائج تجعلنا نفترض ان هذا المفروض لايحدث الا ان الوضع لايختلف كثيرا فلاهدف وطنى او قومى يجمعنا
وكفايه كده بقى عليكوا والى لقاء شعرى قريب باذن الله

هناك 12 تعليقًا:

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
انا اقولك متى احس
بالغربة وانا وسط اهلى
وبلدى:حينما يفتح باب جراج
خاص لسيارة موظف أجنبى او مصرى حتى!
فى المركز الثقافى بجانب بيتى وانا الف وادور سبع مرات لأركن سيارتى!!
حينما تنزل بنات الجماعة الافارقة (لاجئى جنوب السودان كما يقولون)فى
اى وقت تشاء دون ان يمسها احد بكلمة
فى حين ان بناتنا (تبقى ليلتهم مش فايته)ان فكروا فى هذا!
حينما يركب المركز الثقافى هذا كشك خاص مكيف وخلى بالك من مكيف دى للحارس على البوابةبينما انا (استجدى)اصلاح صنوبر المياه فى العيادة!
حينما استنجدت سائحة عربية بالشرطة
(ظلما وعدوانا والله ياأستاذنا )لان احدهم تطاول عليها بالكلام فأتت الشرطة على الفور وانت ادرى كيف تصرفت مع المسكين أمامنا !!!
كل هذا وكثر يجعلنى احس
ان البلد اضحت ليست ببلدى
بل انا الغريبة فيها !!

Hesham يقول...

الى نور
اشعر بشعورك واحاسيسك بس عارفه دا ليه ؟ لان احنا نفسنا كشعب لانحترم بعضنا حتى فى الغربه تجدى كل جاليات الدنيا يد واحده يخافوا على بعض الا الجاليه المصريه اضرب لامؤاخذه زنبه فى المصرى زميلى علشان اخد مكانه بينما مثلا وهذا مااشهادهده بعينى الان الجاليه الهنديه بتعدد طوائفها ولغاتها ودينها يد واحده
ان الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم

Mona يقول...

بصراحة ياهشام أنا عيشت مع أهلى فى الكويت سنوات بس ده من زمن أنا مكنتش بحس بغربة كنت بحسها لما بنزل مصر وكنت مش بحب أنزل فى الصيف خالص وكنت أنبسط جدا لما بابا الله يرحمه مايقدرش ينزلنا وزى ماأنت بتقول رغم صغر سنى ساعتها لكن المصريين مع بعض مش حلويين فى الغربة وصاحباتى عمرهم ماكانوا مصريات - دلوقتى لما كبرت أنا لسة حاسة أن برضة ديه مش بلدى بحس أنى غريبة وعايشة فى وسط ناس غريبة مش قادرة تحس بقيمة بلدها ولا حتى عايزة تفكر فى أى شىء أيجابى حتى لو البلد فيها سلبيات كتير تلاقى برضة الناس سلبية مش عايزة تعمل حاجو وتكيل بمكيالين - لما أولادى بيقولوا أحنا حنتخرج وحنسافر بأشجعهم مش بقدر اقول لا افضلوا هنا زى ما كنت بأقول زمان كلنا حنمشى أمال مين الى حيقعد فى البلد أنا مش عارفة هو مين الى غلطان بس أنا نفسى اشوف المصريين يرجعوا طيبين زى زمان - ومعلش أنا طولت عليك -

Mona يقول...

انا تركت لك تعليق على بوست تسأليننى - معلش متأخر بس أنت عارف أنا لسة جديدة هنا وكمان لسة عارفة مدونتك قريب -

Hesham يقول...

الأستاذه منى
مرة ثانيه مرحبا بكى فى عالم التدوين
ثانيا صدقينى ان مادفعنى للكتابه فى هذا الموضوع تحديدا هو وجودى فى الدوله التى اشرتى انتى اليها وكنت فبيها وانتى صغيره انا فيها حاليا ومادفعنى للكتابه ايضا هو حال الدولة ذاتها من لسان ابنائها فى أحد المدونات انا هنا اتناول فى المدونه اسباب حالة الغنفصال الذهنى بين الفرد والمحيطين به سواء اقارب او اصدقاء او وطن ولهذا اسباب عديده انا كل اللى ذكرته اسباب عامة يندرج تحتها اسباب فرعيه اخرى عديده منها ماتناولته انت فى ردك بمعنى اخر ان العالم اليوم اذا كان قد اصبح قريه صغيره الابعاد الحسية فهو اصبح ايضا كبير المسافات الذهنيه وهذا ماقصدته
ثانيا نعم انا لست زملكاويا بالمعنى المتعصب ولكنى لا احب الاهلى لاسباب عديده ومنها الاسباب الشخصية وغن قرأتى اصداراتى على هذا الموضوع ستعرفين اسبابى ثم سترين ان شاء الله ان الزمالك السنة دى حيكسر الدنيا ماهو عمل زى الاهلى من 5 سنين راح اشترى كل اللعيبه اللى على وش القفص انا مش عارف بيستفيدوا ايه اصلا من انفاق هذه الملايين عموما رزق ..... على المجانين .
اخيرا وليس اخرا اشكرك جدا على كلماتك الرقيقه على شعر تسألينى واتمنى منك فعلا دوام التواصل بيننا

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

السلام عليكم

الغربة شىء صعب جدا

أنا مجربتش شخصيا لكن جربت فى شخص

قريب منى جدا

بس معنويا ً الغربة صعبه قوى

أو البعد فى حد ذاته عن الوطن

والبلد والأهل والأصحاب وكل حاجة

شىء صعب

تقبل تحياتى

سهوره

Hesham يقول...

سهر
لو حبيتى تعرفى فعلا احساس الغربه على الأقل اللى انا حسيته انا كتبت قصيده اسمها ثمن الغربه على ثلاث اجزاء موجوده على المدونه اتمنى انك تقرأيها وتقوليلى رايك هل بعدما قراتيها جعلتك فعلا تشعرين باحساس الغربه لان هذا الراى يهمنى تماما على الأقل لاعرف مدى مصداقية ماكتبته من خلال اراء الأصدقاء

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

هشام بجد ربنا يكون فى عونك احساس الغربه ده صعب ومر قوووووووووى

واكيد الغربه لها تمن كبيررررررر
الله يكون فى عون كل مغترب

والبوست بيتكلم بوضوح عن نفسه
احيك على صدق كلامتك هشام

انوسه

ليس فقيرا من يحب يقول...

السلام عليكم

الغربه الحقيقيه هى غربه النفس غربه

المشاعر وغربه الاحاسيس وليست فقط

غربه المكان

تحياتى لحضرتك وربنا يهون على كل غريب

عن بلده او غريب عن نفسه

متشكره على ردك الرائع وزيارتك

الجميله لمدونتى المتواضعه

دمت فى حفظ الرحمن

Hesham يقول...

الى رانيا
اولا اشكرك شكرا جزيلا على زيارتك واتمنى دوام التواصل واتمنى ايضا ان يتحقق دعائك لى وان شاء الله يوفق الجميع

غير معرف يقول...

أ/ هشام
السلام عليكم
حاضر سوف أخبر بابا بتعليقك
وشرفتنى بزيارتك وأرجو دوام التواصل
خالص تقديرى

عمرو جويلى يقول...

هشام
السلام عليكم
لقد أخبرتنى إبنتى عن تعليقك هذا
وأنا متأسف جداً لأنى كنت مشغولاً بوالدتى
فأرجو أن تعذرنى أخى الحبيب
تقبل تقديرى

اصدقائى الاعزاء

شكرا لزيارتكم لمدونتى تمنياتى ان تحوز إعجابكم دائما واتمنى المزيد من تعليقاتكم سواء من يتفق معى فى الرأى أو يختلف وطبقا للمقولة المشهورة شكرا لمن قال نعم وشكرررررررا لمن قال لا ( والحدق يفهم )