السبت، 13 مارس 2010

قبل السفر الى الشرق

أصدقائى الأعزاء - كنت اتمنى من الله ان اتقابل معكم اليوم ولكن حالت ظروف السفر وان شاء الله عن لقاء قريب
مبدئيا خطرت لى خواطر قبيل السفر بسويعات قليله قلت اكتبها يمكن تحصل فى الامور امور يبقى نشرتها برضه محدش عارف الطيران وظروفه ، عموما هى حاجات بسيطه :
بالنسبة لموضوع الدكتور البرادعى نعم لقد كتبت عنه تعليقا بسيطا اثناء حواره مع منى الشاذلى وقلتعن احلامه ان يارب تتحقق ولكن لى بعد اذنكم تحفظ بسيط لقد أتى البرادعى الى مصر ليحرك المياه السياسية الراكده وليكون صداع فى راس النظام الحالى ويرمى بالحجر فى البحيره لتتشكل دوائر تحرك المياه الراكده ، نعم ولكن الم يكن من المفترض يادكتور عقب وصولك الى مصر وبدايه توجه جديد نحو مستقبل جديد تقول انك تحمل فيه احلام مصر ان تظل فى مصر وبدلا من ان تخرج لزيارات فى الخارج تكون زياراتك فى الداخل اجدى وأهم وأوقع ايضا الى القرى الفقيرة والعشوائيات التى تشكل نحو 95% من الدولة التى تريد ان تصبح رئيسا لها ان تستمع الى الناس البسطاء الفلاحين والعمال والصناع البسطاء لانهم هم اغلبيه الأصوات التى تريد ان تكون معك ولم يسمعوا عنك شيئا ربما بحكم ثقافتهم المحدودة وانشغالهم بامور حياتهم ولكن فى النهاية هم اغلبية الأصوات التى يجب ان تعتمد عليها وان كان خروجكم الى المانيا وكوريا لان هذه الدول تريد أن تكرمكم لعملكم الدولى فليأتوا هم الى مصر وليكن التكريم فى بلدكم وهذا كان افضل من كل الوجوه سيأتى كبار القادة الى مصر سيكرموك فى مصر سيشكل هذا نوعا من القوة لكم ولكن هيهات فلتبحث لسيادتكم من الأن عن مجموعه تدير حملتكم تكون ذات رؤى بعيده وتخطيط جيد .... بس خلاص
موضوع القس فى الفاتيكان الذى اسلم واسمه الان ادريس توفيق على مااذكر بحق هذا هو الإنسان الذى كسب الدنيا والأخرة فى ذات الوقت انسان جميل رقيق فاهم للدين وللأسف يمكن اكثر من علامائنا الأزهريين رجل خير داعيه للدين السمح الجميل وهو الإسلام ولأن الضيف كان عظيما فى برنامج على قناه المحور فانا اتمنى ان يكون هذا الضيف خير ختام لعمل مقدمى البرنامج واعتزالهم العمل الإعلامى لسببين
الأول انهم فى رأئى لن يستطيعوا استضافة رجل اعظم من هذا الرجل ثانيا حتى يكون خير ختام لهم واعتزالهم اللعب لانهم خلاص مفيش حاجة احسن من كده ...... وهما كمان يمكن تقال شويه .
واضح جدا ان الزمالك ركب الناقة وشرخ بس دا طبعا مش عاجب ناس كتير وبدء الحكام لعبتهم الأبديه ضده من ايام محمد حسام نفسه اما كان حكم واضاع على الزمالك الدورى بدعوى تسلل حسن شحاته الى ايام حسام نفسه وهو رئيس لجنة الحكام شوفوا بقى لما كان يادوب حكم ضيع على الزمالك الدورى امال لما يبقى رئيس لجنة حكام حيعمل اييييه ................؟
بالمناسبة القنوات الرياضية الإعلاميه اصبحت سودااااااااء
اتحاد الكورة ضحك علينا واكتشفنا ان فعلا حصل اعتداء على اتوبيس لعيبه الجزائر لما كانوا فى مصر وحصل اللى حصل فى السودان وكان مخططا والتساؤل البرئ جدا اذا كان الجزائريون بهذه الحكمة والحنكة فى التخطيط الم يجل بخاطركم ان الجزائريون انفسهم هم من خطط للإعتداء على اتوبيسهم فى القاهرة ؟؟؟ اظن ان اى حد ينزل على اى قهوة فى اى منطقة شعبيه ويأجر 3 او 4 عيال ويروح بيهم المطار ويحدفوا طوب ويجروا مقابل 100 جنيه لكل واحد متهيألى لو قالوا لهم احدفوا اتوبيس المصريين حيعملوا كده برضه طيب من اللى بقى راح على القهوة دى ؟؟؟ ممكن جزائرى وممكن مصرى مدفوع له من جزائرى له مصلحه ... وعلى راى المرحوم فؤاد المهندس مش كده ولا ايه ؟؟
أشوفكم ان شاء الله بعد العوده من السفر

هناك 3 تعليقات:

ريمان يقول...

السلام عليكم

تسافر وترجع بالسلامه ان شاء الله

وطمنا دايما على حضرتك

انا بجد فرحت اوى بخبر القس اللى اسلم

اللهم اعز الاسلام والمسلمين

اللهم امين

تحياتى لحضرتك

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم
ازيك يا هشام
يارب تكون بخير
ويارب توصل بالسلامه
وربنا يكفيك شر الطريق وترجع بألف سلامه يارب
اللهم امين يارب العالمين

انا كرهت الكلام فى المواضيع دى هى دى مصر وهتفضل مصر
ربنا يطلعنا منها على خير يارب
دمت بكل خيرررررررر

Hesham يقول...

ريمان وانوس
اشكركم جدا على تمنياتكم وارجوا لقاء قريب باذن الله

اصدقائى الاعزاء

شكرا لزيارتكم لمدونتى تمنياتى ان تحوز إعجابكم دائما واتمنى المزيد من تعليقاتكم سواء من يتفق معى فى الرأى أو يختلف وطبقا للمقولة المشهورة شكرا لمن قال نعم وشكرررررررا لمن قال لا ( والحدق يفهم )