الجمعة، 18 نوفمبر 2011

حيرت قلبى معاك وانا بدارى واصوت

نشرت جريدة اليوم السابع خبرا عن مشكلة مكامير الفحم النباتى واثارها الضارة على الصحة
تعليقا على خبر المكامير هناك من يخطوا خطوات سريعة وهناك من يخطو ببطئ وهذه طبائع البشر بصفة عامة ولكن هناك من يسعى جاهدا لحل المشكلات باعتبارها عاجلة حتى وان ادى الامر الى اتخاذ اجراءات استثنائية وهناك من يتمسك بالاجراءات الروتينية لنفس المشكة العاجلة ويستوى عنده نفس المرض سواء انسداد فى الشريان الاورطى للقلب او التهاب اللوزتين فماذا تكون النتيجة فى الحالتين ؟
المشكلة الكبرى انه فى بعض الاحيان اذا اضطرتك الامور الى اتخاذ الاجراءات العاجلة انطلاقا وحرصا على المصلحة الوطنية تتهم فورا بالفساد وخرق القوانين واحيانا اخرى اخف تتهم بتكسير القواعد وانه لايجوز كسر القواعد مهما كانت التضحيات .
واذا كبرت دماغك وقلت ياعم بلاها حماس بلاها مكامير بلاها تاهيل شباب بلاها توتر علاقات مع المانحين اللى احنا فى اشد الحاجة لهم الان ولاسيما فى هذه الظروف ماهو الاجانب ملهمش دعوة اصلا بالقواعد الروتنية العقيمة دى ناس بتخطط وعندها رؤية ياعم انت واخد منها ايه اصلا هو انت حتعرف مصلحة مصر اكتر يتم اتهامك بالتقاعس وعدم الجدية فى العمل والتراخى ؟
ياجماعة الحقوا الموضوع خطير ؟ الاجابة لا الروتين والقانون والقواعد طيب خلاص اللى انتوا شايفينه صح نمشى عليه لا قولنا انت نمشى ازاى - اوكيه نمشى كده - لا دا كسر للقواعد - طب نمشى على القواعد - لا انت كده مكبر دماغك فين الحماس فين الوطنية فين الحرص على مصلحة البلد ؟
على راى الست - حيرت قلبى معاك

ليست هناك تعليقات:

اصدقائى الاعزاء

شكرا لزيارتكم لمدونتى تمنياتى ان تحوز إعجابكم دائما واتمنى المزيد من تعليقاتكم سواء من يتفق معى فى الرأى أو يختلف وطبقا للمقولة المشهورة شكرا لمن قال نعم وشكرررررررا لمن قال لا ( والحدق يفهم )