السبت، 13 يونيو 2009

الشنكل

اصدقائى الاعزاء اثارنى جدا خبر سمعته اليوم فى برنامج الطبعه الأولى عن تحويل سائق اتوبيس نقل عام الى التحقيق بتهمة ضياع تذكرة ثمنها 2 جنيه ( أه والله 2 جنيه ) من عهدته وتم احالته للتحقيق بتهمة تبديد مال عام !!!!!طبعا ماستفزنى فى الخبر ليس انه الحكومه كالعادة تأتى على الغلبان وتترك المليارات تطير فى الهواء سواء للداخل او للخارج فهذا موضوع اقل اهمية من ان نتلقفه بالتعليق فال2 جنيه اهم لن اعلق على اهدار المال العام بالمليارات برضه فى رصف الشوارع واعادة رصفها ثم حفرها ورصفها مرة ثالثه برضه من نفس المقاول برضه اهى نظافة ولكن لان الخبر ذكرنى بالفيلم الخالد - ارض النفاق - والحوار المتميز بين الراحل فؤاد المهندس والفنان حسن مصطفى وكان الحوار يدور حول الشنكل ولمن لم يرى الفيلم فانه باختصار قام حسن مصطفى ولجانه الأصليه والفرعيه بصرف مبلغ 400 جنيه لكى يطالبوا المقاول الذى اقام المبنى بمبلغ 44 مليم - ولمن لايعرف المليم فهو كان عملة مصريه قديمة مش موجوده حاليا زى عملات الفراعنه كده المهم يعنى فماأشبه اللليه بالبارحه فتم تشكيل لجان واخذ تحقيقات وصرف مبالغ واوراق تكتب واوراق تطبع تتكلف اكيد المئات علشان يخرجوا بقرار ادانه للسائق ورد الـ 2 جنيه مثلما قال حسن مصطفى لفؤاد المهندس حينما ساله لماذا صرفت ال400 جنيه فقال له الأخير " واسيب المقاول ينعم بالـ44 مليم " دا مال عام
هاهاها مش بقول لكم احنا ناس حلوة والله كلنا حلوين قوى

هناك 10 تعليقات:

blue-wave يقول...

سيبك انت
احنا ناس زى الفل
وسلملى على العبارة

mira يقول...

اهو الدكتور قالك
سلملى على العبارة
صدقنى للاسف دايما بيجوا على الغلبان
قال يعنى خايفين على المال العام
لانه ملك لينا مش ملك ليهم
خايفين على الاتنين جنيه عشان هاتفرق معاهم فى القسمه
تحياتى
ميرا

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم


هشاااااااااااااام

وحشتنى كتير قووى

وبجد كنت زعلالالانه منك عشان ماسئلتش عنى

عامة انا جايا اطمن عليك

وهكون زى ما انا ومش هتغير ابدآ

انا الفترة اللى فاتت كنت منقطعه عن التدوين لظرو خاصة

بس الحمد لله رجعت تانى

ومش هسيبكم ابدآ

ياريت تطمنى عليك لانى بجد قلقانه قووى

تحياتى
انوسه

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

اما بالنسبه للبوست


لا تعليق

ولا حولاة ولا قوة الا بالله

وحسبى الله ونعمه الوكيل

هو كده الغلبان مش بيشبع غلب

تحياتى
انوسه

marwa يقول...

شكرا على الموضوع المهم لأنه مش موضوع اليوم بس ده موضوع الأمس وغدا أيضا
لو سبنا الغفير ومسكنا الوزير ساعتها نقدر نعيش صح . بس اللي بيحصل بيطمنا ان ده عمره ما هيحصل
شكرا وتقبل مروري

Hesham يقول...

عزيزتى الجميلة انوس
اولا انا لااستطيع ان اتحمل انك تكونى زعلانه منى لانك بجد من خيرة اصدقائى ولكن وصدقينى والله فعلا الشغل مخلى الواحد مش قادر يعمل اى حاجة تانيه بس والله انا بعت ليكى امبارح تعليق صغير مش عارف ان كنتى قرأتيه ولا لسه
بس كمان انا وضعت اخيرا بعد معانه كبيره مع المدونه قائمة بمدونات اصدقائى وبعد معاونه صادقة من الصديقه مروة لتشرح لى كيف يمكن ان اعمل هذه القائمة وتبين احدث الإصدارات عندهم يعنى حكون اون لاين معاكوا كمان ان شاء الله تقبلى تحياتى واعتذارى مرة ثانية

blue-wave يقول...

لى عندك عتاب صغير
فى عالم التدوين
اما ان ترد على كل المدونين المعلقين عندك
واما الا ترد على الإطلاق
اما ان ترد على احدهم ولا ترد على الأخر يشعرة بعدم الإهتمام
وبالتالى عدم الزيارة
اتمنى ان تتقبل عتابى الصغير اخى الفاضل

Hesham يقول...

استاذ عمرو
اولا لاعتاب بين الاصدقاء وانت لك كل الحق بس صدقنى والله انا محتار فى التعليق لان لك اكثر من مدونه مش عارف اكتب فى اى واحده منهم ردى عليك اما ان كنت تقصد الرد على التعليق الذى ارسلته فلك حق ايضا وصدقنى انا ابتديت فعلا اتعلم حاليا قواعد التدوين لانى كنت فعلا لااعرف ان عدم التعليق على الرد يزعل الأصدقاء وصدقنى خطأ غير مقصود ومرود والله

Hesham يقول...

الاستاذه ميرا
الدكتور عمرو لخص الموضوع فى كلمتين سلمى على العبارة بس انا بضيف له كمان سلمى على القمح والأسمده ومجموعه الانفلوانزا ( طيور وخنازير ولحوم واسماك قريبا )

Hesham يقول...

استاذه مروة
لقد قالها رسول الله (ص) فيما معناه انه ويل لقوم ان سرق فيهم الشريف تركوه وان سرق فيهم الفقير اقاموا عليه الحد

اصدقائى الاعزاء

شكرا لزيارتكم لمدونتى تمنياتى ان تحوز إعجابكم دائما واتمنى المزيد من تعليقاتكم سواء من يتفق معى فى الرأى أو يختلف وطبقا للمقولة المشهورة شكرا لمن قال نعم وشكرررررررا لمن قال لا ( والحدق يفهم )